Πέμπτη, 25 Ιουνίου 2009

Seven Επαναστατών!


Κάποτε ένας Ρωμαίος σε έναν κόλακα που τον ρώτησε γιατί δε διαβάζει τους στίχους του, είχε δώσει την εξής απάντηση: Για να μην υποχρεωθώ να ακούσω τους δικούς σου. Το ίδιο συνέβαινε και στην χρυσή εποχή των Ελλήνων: Ο Διογένης ο Κυνικός μια μέρα βρισκόταν παρέα με κάποιους ανθρώπους που πέθαιναν από πλήξη μπροστά σε μια ανάλογη απαγγελία. Βλέποντας τον συγγραφέα να φτάνει στο τέλος του χειρογράφου του, αναφώνησε : Κουράγιο φίλοι μου, βλέπω στεριά.

Οι συγγραφείς ήταν πάντοτε περισσότεροι από τους ακροατές. Ο άνθρωπος, ανεξάρτητα από την κοινωνική του τάξη, συχνά προσπαθούσε να αποδείξει ότι είναι καλλιεργημένος, να δημιουργήσει ο ίδιος τη δική του κουλτούρα.

Ο Ρουσό ήταν ο πρώτος που αμφισβήτησε τη δύναμη του Διαφωτισμού. Εξέφρασε ανοιχτά την επιφύλαξη του ότι το πολιτιστικό επίπεδο δεν συμβαδίζει απαραίτητα με την ηθική συνείδηση. Στο lettre a d’ Alembert υποστηρίζει ότι τόσο η κωμωδία όσο και η τραγωδία αντί να διορθώνουν τα πάθη, δεν ξυπνούν παρά τεχνητές συγκινήσεις, ή ακόμα χειρότερα, καθιστούν το έγκλημα συμπαθητικό. Ο Φρόιντ αργότερα θα καταδείξει ότι η κουλτούρα ενισχύει την ανθρώπινη διαστροφή.

Από την εποχή που ο Νέρωνας έβλεπε τη Ρώμη να καίγεται απαγγέλοντας ποιήματα μέχρι τον Χίτλερ που αγαπούσε τον Βάγκνερ, πολλοί δικτάτορες που αιματοκύλισαν τον κόσμο, εξέφραζαν τις πολιτιστικές τους ανησυχίες και προσέδιδαν μέσα από αυτές κύρος στα καθεστώτα τους. Οι προσπάθειες τους να προσεταιριστούν τη διανόηση ήταν συχνά επιτυχείς. Η μορφή του φωτισμένου ανθρώπου παραμένει σαφώς προτιμότερη λέει ο Μπρυκνέρ αλλά τονίζει ότι είναι επικίνδυνο και απλοϊκό να εξυμνούμε το μέγεθος της κουλτούρας, παραγνωρίζοντας την ανεπάρκεια της.

Τα πάθη του νεαρού Βέρθερου, το πρώτο μυθιστόρημα του Γκαίτε είχε οδηγήσει σε ένα τεράστιο κύμα αυτοκτονιών νεαρών ερωτευμένων. Ο Σαλβατόρε Γκραβάνο, επίλεκτο μέλος της οικογένειας των Γκαμπίνι δήλωνε ότι ο «Νονός» του Κόπολα του έδωσε το θάρρος να διαπράξει 19 φόνους, ενώ πριν την ταινία είχε σκοτώσει μόνο μια φορά. «Έκανε τη ζωή μου να μοιάζει γεμάτη αρχές και αξίες» είχε πει.

Οι επαναστάτες της Σέκτας "ιδεολογικοποιούν" τις πράξεις ωμής βίας με Τσε και λίγο «Seven», αφού τιμωρούν τα θύματα τους για το αμάρτημα που διέπραξαν να υπηρετούν ως αστυνομικοί, να είναι μέρος του συστήματος, όπως έκανε ο John Doe( Kevin Spacey) στην μυθική ταινία του David Fincher. «Η εκτέλεση του συγκεκριμένου μπάτσου ήταν γι΄ αυτόν το θλιβερό τέλος μιας ακόμα πιο θλιβερής και επαίσχυντης επιλογής που ο ίδιος είχε κάνει αποφασίζοντας έτσι και για το τέλος του» γράφουν οι νέοι μας τιμωροί. Η ανάλυση τους έχει δυστυχώς ενδιαφέροντα σημεία που δεν απέχουν πολύ από τη σύγχρονη πραγματικότητα. Η προκήρυξη τους που δημοσιεύεται στα Νέα τους βοηθάει να αποκτήσουν οπαδούς, αφού θα βρουν κι άλλοι απογοητευμένοι με εξουσιαστικά σύνδρομα, ίχνη αλήθειας στις γραμμές της.

«Οι βιβλιοθήκες, τα μουσεία, τα θέατρα, τα Πανεπιστήμια και τα ερευνητικά κέντρα που διαιώνισαν τη ζωή των ανθρωπιστικών και πρακτικών επιστημών μπορούν πολύ καλά να ευημερούν στη σκιά των στρατοπέδων συγκέντρωσης», έγραφε ο Τζορτζ Στάινερ. Τα λόγια τους, δηλώνουν, οι αποφασισμένοι "Επαναστάτες" είναι σαν τις σφαίρες τους, πρέπει να βρουν το στόχο.

Εμείς επιλέγουμε τα κείμενα μας να είναι ξυπνητήρια!!! Θα μας βρουν απέναντι τους, άοπλους αλλά ακόμα ανθρώπους. Κάποτε θα δοθεί και σε εμάς ο λόγος! Ας είναι και στα γράμματα των αναγνωστών…Προς το παρόν ας ακούσουμε πουλάκια να τιτιβίζουν, το κύμα που σκάει στα πόδια μας και τις κραυγές του ΛΑΟΣ, χαλαρώνοντας με προκηρύξεις της Σέκτας. Αυτό θα πει infotainment! Ποιός διαδηλώνει με τέτοια ζέστη για έναν μπάτσο; Είδες πώς σε πιάνω Έλληνα δημοκράτη;

Δεν υπάρχουν σχόλια: